Методичні рекомендації Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді МОН України щодо проведення позакласного дозвілля юннатів в таборі «Юннат», конкурсу-гри «Екологічний лабіринт - 2009»

Конкурс-гра «Екологічний лабіринт - 2009»

Підготувала методист
лабораторії дендрології
Бойко Є.О.

Мета: ознайомити учнів з методами збереження та вирощування молодих листяних та хвойних дерев на протязі календарного року; розвивати почуття, уміння шанобливо із повагою відноситись до світу, що оточує їх, побачити в ньому те, що вимагає любові та захисту, бережливого ставлення до листяних і хвойних насаджень; навчити розпізнавати листяні та хвойні деревні породи за різними ознаками.
Матеріали та обладнання: слайди, фрагменти відео фільмів, природний матеріал (шишки, насіння, гілочки хвойних та листяних дерев, зрізи з дерева), контейнерові рослини, ялинкова «лапка».
Терміни і поняття: акція, композиція, операція, ялинкова «лапка», контейнерові саджанці.

Хід конкурсу-гри:
I. Організаційний момент
1. Заняття конкурсу-гри «Екологічний лабіринт - 2009» проводиться з необмеженою кількістю учасників (50 - 300).
2. Команди по 12 осіб мають командира, візитку для обліку балів конкурсу.
3. Команда вибирає собі назву («Ялинка», «Жолудь», «Каштан», «Сосна», «Береза», «Липа», тощо).
II. Мотивація до вивчення проведення конкурсу-гри
Хвойний ліс це легені планети, велетенська скарбниця вологи, яка потрібна усьому живому. 1 га лісу очищає за рік 18 млн. м3 повітря, 1 га хвойних рослин зберігає понад 2 240 тонн вологи. Ліс це не тільки рослини, але і «помешкання» тварин. Дбати про збереження лісів - наш святий обов'язок.
III. Актуалізація знань та виклад нового матеріалу
План
1. Природоохоронна екологічна трудова акція «Ліси для нащадків», «Посади своє дерево», «Майбутнє лісу у твоїх руках», «Ялинка», конкурс «Парки - легені міст і сіл».
2. Екологічна «Ялинкова» проблема. Перегляд слайдів, відеофільмів.
3. Рекомендовані зразки листяних і хвойних гілок (10 зразків по 5 екземплярів кожний), визначити їх, отримати бали.
4. Команди під девізами реєструються в орггрупі і отримують завдання. В орггрупу входять ведучий і два помічники. 10 столів із набором зразків завдань і керівник.
5. Теоретичні запитання на гру-конкурс «Екологічний лабіринт - 2009» (перелік запитань - додаток 1).
6. Вікторина «Сто запитань про ліс» (додаток 2).
7. Конкурс «Фантазія» - на кращу казку, вірш, оповідання, плакат, малюнок, шарж (за вибором) присвячені охороні зелених насаджень (листяні або хвойні).
8. Конкурсні запитання і вікторина оцінюються (0 - 5 балів ).
Природоохоронна екологічна акція «Ялинка».
Віддавна оспівана в легендах, піснях, краса Новорічної ялинки. А це, передусім, лісові шати. Карпатські схили поросли стрункими, чарівними смереками та таємничими соснами. Хвойні ростуть на півночі, і в південних степах, де їх посадили українські лісівники. Але які несхожі між собою ці ліси. Високі гінкі сосни Чернігівщини під палючим південним сонцем стали приземкуватими крислатими, вузлуватими.
У праісторичні часи там, де тепер лише розпечений пісок, шуміли дрімучі бори. В них водилися звірі, птахи, не бракувало води в глибоких ріках та джерельних озерах. Але людина звикла зловживати своєю силою і перетворила квітучі землі на пустелю. У наш час люди беруться за відродження понівеченої землі. Завдяки лісівникам піднімаються нові лісові насадження, поступово відновлюється втрачена гармонія. Хвойні ліси - це легені Планети.
Екологічна «Ялинкова» проблема.
Не дивно, що з такою пошаною і любов'ю, ялинка стала обов'язковим атрибутом новорічного свята.
За багато років люди так звикли до цього, що не замислюються проте, скільки коштуватиме природі щорічне вирубування лісової красуні. Екологічна акція «Збережи ялинку», яка проводиться напередодні Нового року в грудні місяці, передбачає запобігання вирубці молодих хвойних дерев. Разом з дорослими юннати проводять патрулювання в приміських лісах і міських парках. В дендраріях, в цілях захисту хвойних рослин від браконьєрів, робітники обробляють їх слабким розчином вапна, щоб хвоя набула білувато-сірого кольору. Акція спрямована і на формування громадської думки про «Ялинкову» проблему шляхом пропаганди, заміни ялин, сосен аранжуванням з гілок хвойних дерев, що має значно скоротити запит на великі дерева; вирощуванням хвойних контейнерованим способом. Це можуть виконувати як дорослі так і учні, використовуючи при цьому теплицю, парник, насіння та черенки хвойних. Використання контейнерових хвойних (кипарис, італійська сосна, голуба ялина, смерека, тощо) збагатять приміщення очищеним фітонцидним повітрям. Ця заміна сприяє тому, що велика кількість гілок «лапника», що залишається в лісі, на місцях санітарної рубки, лісосіках і які навіть інколи спалюються, дає економічний ефект, зберігає ліс, зберігає життя багатьом деревам, на вирощування яких витрачено чималі роки та кошти.
IV . Узагальнення і систематизація отриманої інформації
1. Значення листяних і хвойних у житті людини. ( Ведучий. Запрошені учасники конкурсу-гри).
2. Обґрунтуйте економічний ефект збереження та вирощування молодих листяних та хвойних порід. (Запрошені гості).
3. Поєднання прекрасного і корисного в сучасному світі. (Ведучий).
4. Визначення переможців за сумою отриманих балів та вручення призів.
V . Підсумок
Природоохоронна акція гра-конкурс «Екологічний лабіринт - 2009» має глибоке моральне значення тому, що дозволяє дітям у ігровій формі навчитися, дізнатися, бути уважним до світу, що оточує, побачити в ньому те , що вимагає любові та захисту, пробудити в їхніх серцях співчуття та розуміння життя в усіх його проявах.

Список використаних джерел:
1. Анисимова А. Творите чудеса своими руками . Домашняя флористика. Изд. дом. «Фантазия», 2004, с. 145.
2.Вакулюк П.Г. Зелені скарби Фастівщини - Поліфаст 2003, с. 176.
3. Вакулюк П.Г Ліс - скарб для всіх - З нотаток онука лісівника 2005, с.36.
4. Лісове господарство України К.- 2006, с. 53.
5. Сімкін Б.Ю. Дерева лісів парків, К. «Радянська школа», 1989, с. 136.

Візитка команди

Назва команди

 

Командир (ПІБ)

 

Члени команди (кількість)

 

Завдання конкурсу-гри

кількість балів

Теоретичні запитання

 

Конкурс «Фатазія»

 

Вікторина

 

 

Загальна кількість

 

 

З приводу публікації та цитування звертатися: verbitskiy@nenc.gov.ua (Володимир Валентинович Вербицький). При цитуванні посилання на сайт www.nenc.gov.ua обов`язкове.

На попередню сторінку

English   Español   Русский   Français   Deutsch    اللغة العربية‎‎   汉语
Міністерство освіти і науки України
Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді
04074, м. Київ, вул. Вишгородська, 19
тел.: 430-02-60, факс.: 430-02-60
e-mail: nenc@nenc.gov.ua

Вгору

Powered by Etomite CMS.