На виконання завдань, визначених І Всеукраїнським екологічним форумом «Екологічна освіта для сталого розвитку: проблеми, пошуки, інновації» (м. Київ, 2015 р.), Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді Міністерства освіти і науки України розпочав ІІ цикл екологічних тренінгів з моніторингу навколишнього природного середовища.
22 – 24 листопада ц. р. спільно з Національним університетом біоресурсів і природокористування України було проведено перший екологічний тренінг за темою: «Моніторингові дослідження стану ґрунтів». Його учасниками стали 34 педагога – вчителі біології, хімії та географії загальноосвітніх навчальних закладів, а також керівники творчих учнівських об’єднань, методисти позашкільних навчальних закладів з Волинської, Вінницької, Донецької, Дніпропетровської, Житомирської, Київської, Кіровоградської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Черкаської областей та м. Києва.
Відкрив тренінг директор Національного еколого-натуралістичного центру, доктор педагогічних наук, професор В. В. Вербицький.
Сучасний стан та головні проблеми збереження і перспективи використання ґрунтів України окреслили завідувач кафедри ґрунтознавства та охорони ґрунтів ім. проф. М.К. Шикули Національного університету біоресурсів і природокористування України, доктор сільськогосподарських наук, професор А.Д. Балаєв та кандидат економічних наук, старший науковий співробітник Інституту агроекології та природокористування НААН України, голова Всеукраїнської секції охорони земель Українського товариства охорони природи О.І. Ковалів.
Практичні і теоретичні заняття під час тренінгу проходили в навчальних лабораторіях кафедри ґрунтознавства та охорони ґрунтів і агрохімії та якості продукції рослинництва агробіологічного факультету Національного університету біоресурсів і природокористування України.
Під керівництвом вчених педагоги опанували методики оцінювання екологічного стану ґрунтів, мікробіологічної активності ґрунту та її вплив на показники родючості; познайомились з оптимізацією живлення сільськогосподарських рослин та системою удобрення, з агрохімічними та агроекологічними методами дослідження ґрунтів.
Проведено практичні заняття за темами:
- – «Відбір зразків ґрунту та рослин, підготовка їх до аналізу».
- – «Визначення гумусу за методом Тюріна в модифікації Сімакова».
- – «Агрохімічний аналіз ґрунту. Визначення рН водної та сольової витяжки ґрунту. Визначення гідролітичної кислотності за методом Каппена. Розрахунок норми вапна та проведення хімічної меліорації. Визначення рухомих сполук азоту (визначення амонійного азоту ґрунту за допомогою реактиву Несслера; визначення вмісту нітратів за допомогою іонселективних електродів за методом Александрової і Губарєвої), фосфору (визначення рухомих сполук фосфору в ґрунті за методами Кірсанова, Чирікова, Мачигіна), калію (визначення обмінного калію в ґрунті за методом Маслової). Визначення рухомих сполук азоту, фосфору, калію – експрес-діагностика. Використання результатів агрохімічного аналізу».
- – «Визначення потреби рослин в елементах живлення. Розрахунок норм і доз внесення мінеральних добрив».
- – «Рослинна діагностика. Візуальна рослинна діагностика, тканинна, хімічна».
- – «Визначення азоту, фосфору, калію, мікроелементів в рослинних зразках за експрес діагностикою».
Для проведення зі школярами практичних робіт з дослідження стану ґрунтів в регіонах усі учасники тренінгу отримали означені методики в електронному вигляді.
По завершенні тренінгу усі учасники отримали відповідні сертифікати НЕНЦ.