В комунальному закладі позашкільної освіти «Обласний еколого-натуралістичний центр» Житомирської обласної ради 21 травня 2020 року відбулась он-лайн нарада управління освіти і науки Житомирської облдержадміністрації з питань розвитку позашкільної освіти в області. В роботі наради взяли участь: заступник голови Житомирської облдержадміністрації Віра Рогова, яка акцентувала увагу на основних питаннях перспектив розвитку позашкільної освіти в Житомирській області, зокрема на збільшенні чисельності охоплення дітей; директор Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді Володимир Вербицький, який зазначив про значимість еколого-натуралістичного напряму позашкільної освіти та необхідність збереження мережі закладів позашкільної освіти, а також керівники обласних закладів позашкільної освіти, відділів освіти в містах, районах та ОТГ.
Головним спеціалістом управління освіти і науки Наталією Шевчук було зроблено глибокий аналіз існуючої мережі закладів позашкільної освіти області, зокрема наголошено на збереженні цієї мережі, оскільки у грудні 2018 р. було ліквідовано Чуднівську станцію юних натуралістів та у 2019 р. призупинено освітню діяльність ЗПО у Бердичівському районі. Також було намічено шляхи розширення мережі ЗПО та збільшення охоплення кількості дітей позашкільною освітою в Житомирській області.
Директор КЗПО «ОЕНЦ» ЖОР Наталія Бордюг проаналізувала охоплення дітей позашкільною освітою еколого-натуралістичного напряму, участю їх у масових заходах різних рівнів, а також зосередила увагу на восьми ключових аспектах розвитку цього напряму в області:
1) контингент дітей та учнівської молоді – зростання кількості охоплення дітей позашкільною освітою сприяє розширенню мережі гуртків та інших творчих об’єднань, що забезпечує створення додаткових можливостей для духовного, інтелектуального і фізичного розвитку учнівської та студентської молоді;
2) інноваційність освітнього процесу, що забезпечується впровадженням сучасних і змістовних нововведень, створення умов для нарощування інноваційного потенціалу позашкільної освітньої системи. Інноваційність освітнього процесу виражається у відкритості, здатності до передбачення та прогнозування, активних і конструктивних діях у швидко змінних ситуаціях;
3) адаптивність та мобільність освітньої діяльності – освіта постійно змінюється, інтегрується та трансформується, тому і позашкільна галузь має відповідати сучасним вимогам суспільства, забезпечувати вирішення практичних завдань і швидко адаптуватися до нових умов;
4) висококваліфікований педагогічний персонал, який професійно розвивається, що виражається у прийнятті оригінальних рішень, використанні інноваційних форм та методів роботи, прагненні до самовдосконалення;
5) збереження та оновлення матеріально-технічної бази є важливим аспектом для заохочення дітей різними напрямами позашкільної освіти, можливістю проведення дослідницьких робіт, формування практичних навичок, зокрема у галузі біології й екології;
6) співпраця із закладами освіти – тільки у тісній співпраці можливо здійснювати гармонійний розвиток особистості дитини, стимулювати до розкриття у вихованців творчих здібностей та інтересів, підтримувати обдарованих дітей;
7) підтримка, сприяння засновника та державних установ у діяльності закладу позашкільної освіти;
пропагування діяльності закладу позашкільної освіти у засобах масової інформації, соціальних мережах, під час участі у міських та обласних заходах є значимим аспектом його розвитку, оскільки дає можливість населенню ознайомитися з діяльністю закладу.