На виконання завдань, визначених Всеукраїнським екологічним форумом «Екологічна освіта для сталого розвитку: проблеми, пошуки, інновації», що відбувся 4-5 березня 2015 року в НЕНЦ, Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді Міністерства освіти і науки України розпочав цикл екологічних тренінгів з моніторингу навколишнього природного середовища.
Перший екологічний тренінг за темою: «Моніторингові дослідження стану природних вод» відбувся 20-22 жовтня ц. р.. Його учасниками стали 18 педагогів з Донецької, Закарпатської, Київської, Кіровоградської, Полтавської, Рівненської, Хмельницької, Чернівецької, Чернігівської областей та м. Києва –
вчителі біології загальноосвітніх навчальних закладів, завідуючі відділами екології, методисти та керівники творчих учнівських об’єднань екологічного напрямку позашкільних і загальноосвітніх навчальних закладів.
Екологічний тренінг був проведений на базі Інституту гідробіології НАН України, що є провідним науково-дослідним центром з дослідження стану природних вод. Його учасники ознайомились з сучасним станом і головними проблемами водних ресурсів України, з основним документом, що регламентує діяльність держав на водних об`єктах – з Водною Рамковою Директивою ЄС (ЮРИШИНЕЦЬ Володимир Іванович, заступник директора з наукової роботи, д.б.н.). Ознайомчу екскурсію по відділах, лабораторіях, аквакомплексу інституту провів КРОТ Юрій Григорович, провідний науковий співробітник, к.б.н..
Під керівництвом вчених інституту відбулися практичні заняття в аквакомплексі та в лабораторіях різних відділів за темами:
– Біотестування як вид моніторингу природних, стічних вод, хімічних сполук та їх сумішей. Тест-об`єкти та методи їх культивування. Методи оцінки і контролю токсичності водного середовища. Гідротоксикометрія (КІПНІС Людмила Семенівна, старший науковий співробітник, к.б.н.).
– Хімічний склад води поверхневих водних об’єктів. Відбір проб води і донних відкладів і їхня пробопідготовка. Визначення рН води, вмісту розчиненого кисню, мінералізації, кольоровості, концентрації заліза (ЖЕЖЕРЯ Владислав Анатолійович, науковий співробітник, к. гегр.н.).
– Фітопланктон та фітомікробентос. Специфіка мікрофітобентосу і фітопланктону як екологічних груп водоростей. Методи відбору і лабораторного опрацювання проб. Основні прилади, методики їх використання. Визначення таксономічного різноманіття водоростей під світловим мікроскопом. Оцінка кількісного розвитку. Оцінка якості води та екологічного стану водойм за фітопланктоном і мікрофітобентосом. (ДАВИДОВ Олег Анатолійович, старший науковий співробітник, к.б.н., СЕМЕНЮК Наталія Євгенівна, старший науковий співробітник, к.б.н.).
– Макробезхребетні. Бентос, фітофільна фауна, перифітон. Польові дослідження макробезхребетних. Види пробовідбірників. Метод штучних субстратів. Лабораторні дослідження макробезхребетних. Промивання і розбір фіксованої проби. Мікроскопія. Ідентифікація груп організмів. Кількісні показники. Інтерпретація результатів. Біоіндикація. (ЗОРІНА-САХАРОВА Катерина Євгенівна, старший науковий співробітник, к.б.н., Усов Олександр Євгенійович зав. відділом науково-технічної інформації, к.б.н.)
– Макрофіти. Польові дослідження макрофітів. Прилади, час дослідження, збір і фіксація, кількісні вимірювання. Лабораторні дослідження. Визначення видового складу, гербаризація, визначення продукції. Оцінка якості води та екологічного стану водного об’єкту за макрофітами. (ДЬЯЧЕНКО Тетяна Миколаївна, старший науковий співробітник, к.б.н..)
Для проведення досліджень стану природних вод в регіонах з школярами усі учасники тренінгу отримали диски з методиками досліджень, необхідною літературою та живі тест-об`єкти.
Всі учасники тренінгу отримали сертифікати.