Білий лелека – зручний об’єкт для проведення різноманітних спостережень і досліджень: здобувачами освіти, орнітологами-початківцями, любителями природи тощо.
Цей птах – широко розповсюджений вид; він гніздиться у населених пунктах, поряд з людиною, то ж його неважко знайти. Усі його добре знають, тому інформацію можна збирати не тільки шляхом особистих спостережень, а й опитуванням місцевих жителів. Нарешті, завдяки давньому і тісному контакту з людиною із білим лелекою пов’язані численні народні звичаї, прикмети, повір’я, він став героєм багатьох пісень, казок, легенд. Завдяки цьому робота з лелеками може бути цікавою не тільки біологам. Можна вивчати народні традиції, фольклор, місцеві звичаї та повір’я. Вивчення лелек може супроводжуватися виконанням різних розвиваючих та освітніх завдань.
Тому, з метою розширення знань учнівської молоді про стан популяції білого лелеки в області, активізації громадської позиції щодо збереження природи рідного краю, розвитку естетичних відчуттів при спілкуванні з природою протягом квітня-листопада поточного року фахівцями комунального закладу освіти “Обласний еколого-натуралістичний центр дітей та учнівської молоді” Дніпропетровської обласної ради (далі – КЗО “ОЕНЦДУМ”), за сприяння Публічного акціонерного товариства “ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО”, було проведено ІІ етап щорічного обласного конкурсу “Лелека” (далі – Конкурс).
У Конкурсі взяли участь окремі учні, гуртки, об’єднання та колективи закладів освіти з 12 громад області.
Конкурс проводився за номінаціями: “Наукові дослідження” та “Еколого-просвітницька діяльність” з урахуванням вікових категорій та форми подачі робіт.
При дотриманні заходів з безпеки під час воєнного стану в Україні юні орнітологи узагальнювали раніше зібраний матеріал стосовно стану популяції білого лелеки в області, а також:
- візуально та опитуючи місцевих жителів виявляли місцезнаходження гнізд та кормових територій білих лелек;
- спостерігали за поведінкою птахів в різні пори року відповідно до змін у природі;
- досліджували харчовий раціон птахів (спостереження та аналіз палеток); фіксували стан гнізд;
- описували стан кормових територій;
- вигодовували та піклувались за птахами, які випали із гнізд; розробляли рекомендації по ремонту гнізд та відновленню лелечих ділянок;
- переглядали презентації про життя і поширення лелеки білого;
- брали участь у конкурсах (на кращий малюнок, поробку, вірш, оповідання), інформаційних хвилинках;
- створювали листівки, брошури, буклети та аматорські відео про лелек;
- розміщували інформативні повідомлення у соціальних мережах тощо.
Переможці щорічного обласного конкурсу “Лелека” будуть нагороджені грамотами Департаменту освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації.
Григор’єв Д.В., завідувач відділу біології та екології КЗО “ОЕНЦДУМ”