Напередодні Всесвітнього дня охорони навколишнього середовища, 4 червня 2024 року, відбулось засідання науково-методичної ради Хмельницького ОІППО імені Анатолія Назаренка, на якому була розглянута й схвалена до використання в освітньому процесі та рекомендована педпрацівникам закладів освіти для використання у гуртковій роботі з учнями і юннатами авторська методична розробка навчального кейс-заняття заступника директора, керівника гуртка юннатів Шепетівського МЦЕНТУМ Олени Володимирівни Філюк на тему «Врятуй планету – сортуй сміття!».
Попередньо ця розробка з актуальною тематикою, що містить 54 ілюстрованих сторінки, також була схвалена педагогічними радами Шепетівського МЦЕНТУМ та Національного ЕНЦУМ МОН України 30 травня цього ж року (див. за посиланням: √ Врятуй світ – сортуй сміття! Авторська розробка інтегрованого кейс-заняття гуртка юннатів О.В.Філюк. – Шепетівський МЦЕНТУМ, 2024. – 54 с. іл. ).
Авторська методична розробка навчального заняття підготовлена у формі кейсу, де навчальний матеріал структурований в особливому форматі. Він складається з розгорток, які системно відображають розділи певних предметів, а також додаткову цікаву інформацію за їх межами. Зв’язки між навчальними дисциплінами і практиками легко встановлюються впровадженням перехресних «розгорток з предметів».
Варто відмітити, що навчальний матеріал побудований автором у такий спосіб, що сприяє активному стимулюванню вихованців до самостійної творчої та пошукової діяльності, а безпосереднє залучення учасників заняття до аналізу етапів вирішення навчальних завдань передбачає системне використання ними різних способів практичних дій, інноваційних рішень щодо конкретного практичного їх застосування. Її автор також передбачила постійну зайнятість і активність здобувачів освіти, забезпечила максимальні умови для контролю їх знань, умінь та навичок. Виклад матеріалу проводиться послідовно і на належному науково-методичному рівні.
Методична розробка кейс-заняття Олени Володимирівни містить різноманітні традиційні й інноваційні форми, методи і методичні прийоми організації гурткової роботи (групові, індивідуальні, бесіда, мозковий штурм, ІКТ тощо), що відповідають віковим та індивідуальним особливостям здобувачів освіти і сприяють успішному досягненню педагогом мети заняття.
Розробка має інноваційний характер, відповідає сучасним технологіям навчання, спрямована на формування ключових життєвих компетентностей, забезпечуватиме розвиток критичного мислення здобувачів позашкільної освіти, посилення їхньої уваги до проблеми сортування і утилізації відходів та раціонального використання сировини.
Запропонована розробка повністю готова для проведення заняття в закладі позашкільної освіти або закладі загальної середньої освіти і може бути використана як у повному обсязі для проведення заняття чи виховного заходу, так і розділена на окремі частини. Її зміст також зручно використовувати під час проведення онлайн-занять, демонструючи слайди з екрану.
Зважаючи на актуальність викладеного матеріалу, авторська методична розробка кейс-заняття О.В.Філюк проходила апробацію на базі МЕНЦУМ і рекомендована колективом її науково-методичних рецензентів для керівників гуртків закладів позашкільної та загальної середньої освіти в якості як основного, так і довідково-дидактичного матеріалу.
Сподіваємось, що ця змістовна творча праця шепетівського педагога-натураліста сприятиме досягненню педагогами змін в екосвідомості неповнолітніх і сортування сміття дуже скоро стане для них нормою життя, а також вона буде належно оцінена нашими колегами та використовуватиметься ними для потреб навчально-виховного процесу.
Олена Зотова, методист ХОЦКТЕВУМ, за матеріалами Шепетівського МЦЕНТУМ.