Комунальний заклад Сумської обласної ради – обласний центр позашкільної освіти та роботи з талановитою молоддю (ОЦПО та РТМ)
Тихенко Лариса Володимирівна,
директор Сумського ОЦПО та РТМ,
кандидат педагогічних наук,
заслужений працівник освіти України
Комунальний заклад Сумської обласної ради – обласний центр позашкільної освіти та роботи з талановитою молоддю (ОЦПО та РТМ) – комплексний, багатопрофільний позашкільний навчальний заклад; організаційний, координаційний і методико-інформаційний центр навчально-виховної роботи з дітьми та учнівською молоддю в області. Заснований у червні 1997 року.
ОЦПО та РТМ уключено до переліку найбільших позашкільних навчальних закладів України. Щороку у творчих об’єднаннях позашкільну освіту отримують близько 4400 вихованців.
Функціональна структура закладу включає методичну та психологічну служби, Сумське територіальне відділення МАН України; десять навчально-виховних відділів: гуманітарно-оздоровчий, художньо-естетичний, туристсько-краєзнавчий, фізкультурно-спортивний, еколого-натуралістичний, соціально-реабілітаційний, науково-технічний, дослідницько-експериментальний, організаційно-масовий, методичний.
Навчально-виховний процес у закладі систематизовано за одинадцятьма напрямами позашкільної освіти відповідно до початкового, основного та вищого навчальних рівнів з урахуванням:
– особливостей річного циклу: у структурі навчального року – два навчальні семестри та літній оздоровчо-виховний семестр;
– режиму роботи закладу: навчально-виховний процес здійснюється у дві зміни, без вихідних; у канікулярний час – за окремим планом;
– застосування очних, заочних, виїзних, дистанційних форм навчальної роботи, що сприяє: збільшенню контингенту вихованців через залучення до навчання в гуртках учнів сільських шкіл, упровадження інклюзивної освіти; залучення до занять у творчих об’єднаннях дітей соціально вразливих категорій; співпрацю з педагогами ПНЗ області щодо проведення обласних конкурсних заходів;
– організаційно-технологічних особливостей занять, що полягають у практичній спрямованості, оптимальному чергуванні групових та індивідуальних форм роботи, інтеграції компетентнісного та загальнокультурологічного підходів;
– освітньо-виховного потенціалу профільних та інтеграційних форм роботи, що визначається застосуванням сучасних загальнопедагогічних методик.
Функціональність соціально-педагогічної моделі закладу забезпечується відповідною матеріально-технічною базою закладу. Заняття творчих об’єднань проводяться у трьох приміщеннях загальною площею близько 3000 кв. метрів, в яких знаходяться сорок сім навчальних кабінетів, три лабораторії, п’ять майстерень, два комп’ютерні класи, дві спортивні й конференц зали. Експериментально-дослідницька діяльність юннатів організовується в теплиці, живому куточку, пасіці, на навчально-дослідній земельній ділянці. Юні екскурсоводи працюють над створенням нових експозицій музею хліба, зразкового музею туризму та краєзнавства.
Педагогічним колективом напрацьовано систему роботи з інтелектуально і творчо обдарованими дітьми та учнівською молоддю. Широко застосовується багатоступеневе психолого-педагогічне діагностування, індивідуальна корекційна робота з вихованцями. Велика увага приділяється питанням профілізації навчально-виховного процесу. З цією метою організовано роботу Сумського територіального відділення Малої академії наук України, обласних профільних заочних шкіл: фізико-математичної, історичної, мистецтвознавства, флористики та фітодизайну, народних ремесел. Започатковано роботу центру розвитку та професійного самовизначення дитини.
Система організаційно-масової роботи включає щорічне проведення понад 100 обласних заходів для дітей та учнівської молоді за різними напрямами позашкільної освіти. Забезпечено стовідсотково участь переможців обласних конкурсних заходів у заходах всеукраїнського рівня за всіма напрямами позашкільної освіти. Кожний третій учасник є переможцем або призером цих заходів.
Педагогами закладу розроблено та втілено в життя низку соціально-педагогічних проектів, спрямованих на реалізацію творчого потенціалу дітей та учнівської молоді, зокрема: «Голос крові: ми – Українці», «Пересувний позашкільний навчальний заклад», «Сумщина – територія розвитку дитини», «Перемога: від „Я” до „Ми”», «Дійти до кожного, зацікавити всіх”, метою яких є формування в регіоні ефективного позашкільного освітньо-виховного середовища, спрямованого на реалізацію культурологічної, виховної, соціально-реабілітаційної функцій позашкільної освіти; забезпечення права кожної дитини на здобуття позашкільної освіти. Це сприяло створенню компенсаторного освітньо-виховного середовища для дітей різних соціальних категорій; упровадженню інноваційних організаційно-педагогічних моделей надання дітям та учнівській молоді різних соціальних категорій якісної позашкільної освіти; удосконаленню форм співпраці із загальноосвітніми, професійно-технічними, вищими навчальними закладами; розширенню мережі дитячих творчих об’єднань, збільшенню кількості вихованців у них. Показник охоплення дітей області позашкільною освітою впродовж 2009–2017 років становить 61 %.
Важливим аспектом діяльності педагогічного колективу є розроблення та впровадження моделі організації роботи з розвитку закладу, що включає Концепцію та Програму розвитку закладу на 2012 – 2017 роки.
Координаційно-методичну діяльність ОЦПО та РТМ спрямовано на роботу з 48 профільними та комплексними позашкільними навчальними закладами області, їх інформаційне та програмне забезпечення, організацію роботи обласних профільних методичних об’єднань. З цією метою кожного року проводиться понад 20 методико-педагогічних заходів, зокрема обласні конкурси професійної педагогічної майстерності „Виховати особистість”, „Джерело творчості”, ярмарки педагогічних ідей. На основі досвіду роботи педагогічного колективу розроблено педагогічну технологію творчих об’єднань, підготовлено 5 навчально-методичних посібників з питань розвитку творчих здібностей вихованців в умовах позашкільного навчального закладу, формування в них навичок здорового способу життя, колективну монографію „Позашкільна освіта: теоретичні і практичні аспекти розвитку”. Забезпечено випуск інформаційно-методичного збірника „Позашкільна освіта Сумщини: регіональний аспект”.
У закладі діють шість колективів, які мають звання „зразковий”, два народні дитячі колективи.
За цілеспрямовану діяльність педагогічний колектив Центру нагороджено Почесною грамотою Кабінету Міністрів України (2009 р.), визначено переможцем Всеукраїнського рейтингу „Золота когорта України”.
40007, м. Суми, вул. Серпнева, 14-а.
Електронна адреса: center@ukrpost.net
Веб-сайт: http://www.ocpo.sumy.ua