Важливим елементом екологічної освіти і виховання, формування екологічного світогляду та культури дітей і учнівської молоді, засвоєння ними нових знань про природу рідного краю та розуміння процесів і наслідків антропогенного впливу людини на довкілля є навчальні екологічні стежки, про створення яких та практичне використання їх для навчальних цілей піклуються вчителі закладів загальної середньої освіти і педагоги-натуралісти профільних позашкільних закладів.
Розуміючи важливість екостежок для ведення еколого-натуралістичної роботи та виконуючи завдання пункту 1.4. ІІ розділу Плану комплексних заходів з екологічної освіти і виховання та формування екологічної культури дітей, учнівської та студентської молоді закладів освіти Хмельницької області на 2021-2025 роки, Хмельницький обласний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді нещодавно провів паспортизацію навчальних екологічних стежок закладів загальної середньої та позашкільної освіти Хмельниччини.
Ця кропітка робота проводилася Хмельницьким ОЕНЦУМ з метою аналізу стану екологічних стежок, активізації їх практичної діяльності і раціонального використання для потреб освітнього процесу, збереження і розвитку в закладах освіти області існуючої нині мережі навчальних екологічних стежок та виготовлення на кожну стежку відповідного паспорта.
Згідно з цифровими інформаційно-аналітичними даними, отриманими хмельницькими натуралістами від структурних підрозділів з питань освіти районних державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, в минулому навчальному році у закладах освіти області нараховувалось 233 навчальних екологічних стежки, однак проведена паспортизація станом на 22 лютого цього року показала, що в 2020-2021 навчальному році закладами освіти паспортизовано лише 132 екологічних стежки. А це свідчить про потребу продовження цієї важливої роботи педпрацівниками закладів освіти на місцях в усіх 3-х районах Хмельниччини (Кам’янець-Подільський, Хмельницький, Шепетівський) і необхідність дієвої підтримки та сприяння її виконавцям з боку організаторів паспортизації.
В результаті проведеної паспортизації зібрано, додатково доопрацьовано, узагальнено й систематизовано отримані матеріали, на основі яких створено у цифровому форматі Мережу паспортизованих навчальних екологічних стежок закладів освіти Хмельницької області з ілюстративними матеріалами паспортів, яку направлено для закладів освіти всіх ОТГ і розміщено окремо на сайті Хмельницького ОЕНЦУМ за посиланням: https://drive.google.com/file/d/1P2O83Y6-DC90iJCM-ir_I483z9NxvYnr/view для забезпечення вільного доступу до неї педагогам-натуралістам та іншим освітянам краю.
Сподіваємося, що це сприятиме прискоренню процесу інвентаризації й паспортизації екостежок області, який хмельницькими натуралістами буде продовжуватися і має завершитися тоді, коли всі екостежки закладів освіти матимуть відповідні паспорти та будуть включені до загальної мережі.
Марія БОНДАР, методист Хмельницького ОЕНЦУМ