Подорож юннатів до царства флори | Національний еколого-натуралістичний центр *** Продовжується формування «Першого українського віртуального гербарію юного натураліста» *** Розпочато створення «Всеукраїнського методичного онлайн хабу» – систематизованого навігаційного онлайн сховища методичних матеріалів та рекомендацій *** квітень-листопад 2024 року - триває оформлення дослідження щодо цвітіння води, документування і підготовка відеоматеріалу та реєстрація в науково-освітньому проєкті «Вчителі та учні досліджують явище цвітіння водойм в Україні» у 2024 році (заочно) *** до 26 квітня 2024 року - надсилання конкурсних робіт на Всеукраїнський есе патріотично-громадянської тематики «Єднанням сильні!» (заочно) *** 27-29 квітня 2024 року - фінал Міжнародної екологічної олімпіади наукових проєктів з охорони довкілля «DreamECO» (змішаний формат) *** до 28 квітня 2024 року - подання матеріалів на проєкт «ЄНОТІК» (заочно) *** 22 квітня - 02 травня 2024 року - проведення Всеукраїнської декади екологічної освіти (заочно) *** до 03 травня 2024 року - триває подання матеріалів на участь у Всеукраїнській кампанії «Історія моєї школи» (заочно) *** 07 - 09 травня 2024 року - фінал Всеукраїнського конкурсу винахідницьких і раціоналізаторських проєктів еколого-натуралістичного напряму (очно або дистанційно) *** 15 - 30 травня 2024 року - фінал Всеукраїнського конкурсу «Парки – легені міст і сіл» (заочно) *** 21 - 23 травня 2024 року - фінальний етап Всеукраїнського конкурсу дослідницько-експериментальних робіт з природознавства «Юний дослідник» (очно) *** 22 - 24 травня 2024 року - фінальний етап Всеукраїнського конкурсу «Земля – наш спільний дім» (змішаний формат) *** 28 - 30 травня 2024 року - фінальний етап Всеукраїнського турніру з природничих дисциплін «NATURE» (очно) *** 03 - 20 червня 2024 року - фінальний етап Всеукраїнської олімпіади випускного шкільного дослідництва (учнівських дослідницьких проєктів) (заочно) *** вересень 2023 року-травень 2024 року - триває Всеукраїнська інтернет-олімпіада «Крок до знань» у 2023/2024 навчальному році (онлайн, дистанційно) *** серпень 2023 р. - липень 2024 р. - Рік клімату та вуглецевої кампанії (акція за міжнародною програмою GLOBE) (заочно) *** 24 - 26 вересня 2024 року - фінал Всеукраїнського екологічного конкурсу «Eco-Hackathon» у 2024 році (очно або онлайн) *** до 1 жовтня 2024 року - Надсилання фотоматеріалів до «Першого українського віртуального депозитарію-визначника юного натураліста» (заочно) *** до 15 листопада 2024 року - триває подання матеріалів на Всеукраїнський конкурс «Птах року – 2024» (заочно) *** до 10 грудня 2024 року - подання матеріалів на Всеукраїнський конкурс рукописів навчальної літератури та віртуальних освітніх ресурсів з еколого-натуралістичного напряму позашкільної освіти «Нове позашкілля»(заочно) *** до 10 грудня 2024 року - подання матеріалів на Всеукраїнську виставку видавничої продукції з позашкільної освіти (Заочні педагогічні читання «Позашкільна педагогіка»)(заочно)


Подорож юннатів до царства флори

Рослини – безцінний дар природи. Їх значення важко переоцінити. З давніх-давен історія людства пов’язана з ними. Рослини годують, зігрівають, лікують. А наш обов’язок – вивчати, берегти і примножувати рослинні багатства нашого краю.

Саме з метою вивчення рослинного світу Ужгородського району, зокрема, лісоутворюючих порід і лікарських рослин лісу, педагогами екоцентр організовано екскурсію у ліс, який розташований на території Кам’яницького лісництва ДП “Ужгородське лісове господарство”.

На початку екскурсії юннати ознайомилися з інформаційним щитом лісництва, на якому зображено основні лісоутворюючі породи, кущі і трави, а також птахи і лісова фауна. Юліанна Курак, керівниця гуртка “Юні лісівники”, розповіла, що основними лісоутворюючими породами тут є бук (56%) і дуб (33%), значно менше ясена і граба. Під час підйому до Невицького замку діти пройшли навчально-пізнавальною стежкою “До Невицького замку”, дізнавшись про рослинне і тваринне різноманіття, вікову структуру і видовий склад лісових масивів лісгоспу, історію Невицького замку та видатного угорського вченого лісівника Карла Вагнера (1830-1879 ), який у 19 столітті займався облаштуванням території Невицького замку. З ім’ям К. Вагнера пов’язані пам’ятні алейні посадки модрини, дугласії, лип, ялиць, тису, які збереглися до наших днів.

Вивчаючи рослинний світ Замкової гори, учасники екскурсії звертали особливу увагу також і на лікарські рослини, які зустрічалися на шляху. Юннати отримали від Марини Павко, керівниці гуртка “Лікарські рослини”, завдання – зібрати на чарівну палітру листки, квіти або плоди лікарських рослин, що їм зустрілися, і розповісти, при яких захворюваннях вони допомагають.

Людина з початку свого існування шукала захисту в природи, намагалася зміцнити своє здоров’я, щоб вижити у складних, несприятливих умовах. Вона змушена була надавати собі лікарську допомогу при різних травмах та захворюваннях, і, цілком природньо, засоби для цього шукала у навколишній природі і, насамперед, у світі рослин. Так людина пізнавала цілющі властивості рослин та їх дію на організм.

У процесі розвитку людина накопичувала знання про дію та властивості різних рослин власним досвідом, спостереженнями за їх дією на організм. Юннати розповіли, що їх родини використовують для лікування цілющі рослини, а саме: ромашку лікарську, калину звичайну, звіробій, деревій, мати-й-мачуху, шипшину, подорожник великий, м’яту, глід, горобину, конвалію та багато інших.

На завершення подорожі діти спустилися до річки Уж, щоб ознайомитися з греблею, яка перегороджує річку, і перенаправляє воду до дериваційного каналу, звідки вона потрапляє до водопровідної системи правобережної частини міста Ужгород. На жаль, традиційно берег відпочинкової зони виявився вкритий заростями борщівника Сосновського (Heracleum sosnowskyi) – отруйної багаторічної рослини, завезеної в Україну з Кавказу в якості перспективної силосної культури.

Проте, як виявилося, борщівник негативно впливає на біорізноманіття. Ця рослина, завдяки потужній наземній масі, витісняє місцеві види не лише трав’яних, а й деревних порід з території і не дає їм розвиватись. Насіння зберігає схожість до 12 років! Як повідомила Нана, вихованка гуртка “Юні валеологи”, основні шкідливі властивості борщівника Сосновського полягають в тому, що він здатний викликати опіки на шкірі людини. Дотик до рослини або потрапляння його соку на шкіру не викликає ніяких неприємних відчуттів, як, наприклад, при контакті з кропивою. Але вже за кілька годин або навіть діб розпочнеться свербіж і почервоніння уражених ділянок шкіри, а потім з’являються пухирі, в сонячні дні на шкірі можуть з’явитися опіки І – ІІІ ступеня.

Цей день практики, як і попередні, виявився надзвичайно інформативним, насиченим і цікавим. Діти вкотре переконалися, що рослинний світ нашого рідного краю багатий і чарівний. Тож ми повинні бути вдячні рослинам за те, що вони дарують нам здоров’я і силу, прикрашають наше життя.

Тож давайте завжди берегти зелений світ, без якого людина не може існувати!

Захід проведено у рамках співпраці Закарпатського обласного еколого-натуралістичного центру (ЗОЕНЦ) із Закарпатським товариством охорони природи, Міжрелігійним та громадянським природоохоронним форумом Східної Європи (IRCEF) за підтримки Союзу охорони природи Німеччини (NABU).

Ольга ВЕЛИЧКАНИЧ, завідувачка відділу біології та дослідницько-експериментальної роботи ЗОЕНЦ

Поділитися
Ви можете залишити коментар, або посилання на Ваш сайт.


Залишити коментар