ЕКОЛОГІЧНІ АКЦЕНТИ РОКУ * ЕКОЛОГІЧНІ АКЦЕНТИ РОКУ * ЕКОЛОГІЧНІ АКЦЕНТИ РОКУ
Розробили стратегію
Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді розробив стратегію діяльності позашкільних навчальних закладів еколого-натуралістичного профілю.
Позашкільні навчальні заклади в загальній системі безперервної освіти і виховання вибудовують свою діяльність на основі випереджувально-прогностичних позицій. Вони також сприяють поєднанню колективної, групової й індивідуальної творчості, коли діти обирають певні види діяльності, розвивають власні здібності, пізнавально-творчі уміння та здатність до самостійного програмування й організації майбутнього самонавчання.
Тому позашкільні навчальні заклади за змістом і спрямованістю своєї діяльності поступово стають центрами мотиваційного розвитку, самореалізації, професійного самовизначення, становлення та формування життєвої компетентності особистості.
Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України орієнтує колективи 246 позашкільних навчальних закладів, які займаються еколого-натуралістичною роботою, на нові соціальні умови і запити життя. Деякі шляхи, пропоновані Центром:
- Розширення мережі творчих об’єднань школярів на базі сільських загальноосвітніх шкіл, в школах-інтернатах, природоохоронних об’єктах;
- Оновлення матеріально-технічної бази позашкільних навчальних закладів; забезпечення навчально-виховного процесу аграрного напряму необхідною технікою (трактори, сівалки, вантажний транспорт тощо);
- Формування на базі позашкільних навчальних закладів еколого-натуралістичного напряму центрів науково-методичного забезпечення практико-орієнтованої діяльності учнівської та студентської молоді з метою залучення до науково-дослідницької діяльності в галузі біологічних та аграрних наук, охорони та оздоровлення довкілля;
- Впровадження в діяльність позашкільних навчальних закладів ефективних енергозберігаючих та ресурсозберігаючих технологій: включення відповідних тем до навчальних планів і програм, здійснення перепідготовки кадрів, підвищення кваліфікації фахівців у близьких галузях знань, створення інформаційних центрів, пропаганди технологій енергозбереження;
- Впровадження в діяльність еколого-натуралістичних центрів екологічно обґрунтованих технологій, органічного землеробства, сільськогосподарського моделювання;
- Створення і реалізація системи виховної роботи, що ґрунтується на традиціях, звичаях українського народу;
- Впровадження комплексної системи неперервної науково-методичної підготовки, підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
- Вирішення проблем соціального захисту та забезпечення належними житловими умовами педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів.
Відповідно до принципу наступності та неперервності освіти, через систему творчих об’єднань та діяльнісний підхід у позашкільних навчальних закладах еколого-натуралістичного профілю забезпечуватиметься підготовка молоді до майбутньої трудової діяльності в галузі біологи, медицини, сільського господарства, біотехнології тощо, що досягається узгодженням змісту програм, врахуванням психолого-фізіологічних особливостей учнів різного віку, загальною педагогічною стратегією керівників гуртків.
Антропоцентрична спрямованість позашкільної освіти проявляється у створенні комплексу нових позашкільних програм з медицини, валеології, фізіології людини, фізіології вищої нервової діяльності, екології людини, психології.
Серед основних форм роботи позашкільних навчальних закладів еколого-натуралістичного профілю такі:
- навчальна: гурткова, клубна, індивідуальна, студійна, наукові товариства;
- організаційно-масова: зльоти, учнівські конференції, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, виставки, конкурси творчих робіт, екологічні тренінги, фестивалі;
- пошуково-дослідницька: профільні тижні, зльоти юних науковців, змагання, олімпіади, робота на навчально-дослідній земельній ділянці, в теплицях;
- навчально-оздоровча: подорожі, походи, тематичні та комплексні експедиції, екскурсії, реабілітаційні гуртки.
Позашкільний заклад має унікальні можливості реалізації своїх завдань через діяльність валеологічних гуртків, екологічних експедицій, туристсько-краєзнавчих екскурсій, польових практик на природоохоронних територіях; роботу профільних оздоровчих таборів та проведення тематичних місячників, тижнів, вечорів, екологічних акцій тощо.
НЕНЦ обґрунтовує, що стратегічними напрямами діяльності позашкільних навчальних закладів є:
- Удосконалення системи надання освітніх послуг. А це означає створення філій обласних позашкільних навчальних закладів у районах та достатнє фінансування сучасних районних і міських еколого-натуралістичних центрів та станцій юних натуралістів; створення позашкільного синергетичного закладу з системою постійного навчання, здатного адаптуватися до вимог сьогодення та формувати високий професійний рівень педагогічних працівників; впровадження сучасних інформаційних технологій; впровадження інтерактивних технологій навчання; адаптацію програмного забезпечення гурткової роботи та ін.
- Удосконалення професійних якостей персоналу. А це означає, що позашкільний освітній заклад має: поширювати в діяльності позашкільного закладу командної форми роботи педагогічних працівників; забезпечити безперервне навчання педагогічного персоналу; удосконалити систему мотивації діяльності персоналу освітнього закладу.
Сучасний позашкільний заклад – це потужне освітнє виробництво, його товар – це знання, уміння, навички. Споживачі – це учнівська молодь. Таким чином, шлях розвитку позашкільного закладу в ноосферному середовищі – збереження контингенту учнів; залучення до науково-дослідницької роботи обдарованої молоді міста та всієї країни; широке використання дистанційних форм роботи у навчально-виховному процесі; удосконалення і розширення переліку освітніх послуг та підвищення якості показників.
За матеріалами НЕНЦ