Чернівецький обласний центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді | Національний еколого-натуралістичний центр 14 грудня - Колегія директорів закладів позашкільної освіти *** З 15 грудня розпочинається підведення підсумків: - Всеукраїнського конкурсу програм, навчально-методичних матеріалів та віртуальних ресурсів з еколого-натуралістичного напряму позашкільної освіти; - Всеукраїнського конкурсу-огляду соціально-педагогічних виховних систем позашкільних навчальних закладів; - Всеукраїнської щорічної заочної виставки видавничої продукції з еколого-натуралістичного напряму. Заочні педагогічні читання «Позашкільна педагогіка»; - Відкритого рейтингу якості позашкільної освіти «Золота когорта позашкільників»; - Всеукраїнського заочного конкурсу-огляду позашкільних навчальних закладів «Погляд в майбутнє» *** З 15 грудня розпочинається підведення підсумків Всеукраїнського заочного родинного конкурсу «Дідух» *** З 24 грудня розпочинається підведення підсумків традиційного щорічного конкурсу ”Новорічна композиція” *** З 25 грудня розпочинається підведення підсумків Всеукраїнського конкурсу рукописів навчальної літератури еколого-натуралістичного напряму для позашкільних навчальних закладів


Чернівецький обласний центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді

«Школа любові до природи, праці і краси»

«Школа любові до природи, праці і краси»

Директор Чернівецького КЗЧОЦЕНТУМ Л.Ю.Головченко

Директор Чернівецького
КЗ ЧОЦЕНТУМ Л. Ю. Головченко

Юннатівський рух на Буковині бере початок з післявоєнного 1945 року. Тоді при палаці піонерів в м. Чернівці працював натуралістичний відділ.

У 1953 році згідно з рішенням облвиконкому створюється обласна дитяча станція юних натуралістів як окрема бюджетна організація. Станція мала добру матеріальну базу для роботи гуртків ботаніко-рослинницького відділу. Площа навчально-дослідної ділянки складала 15,75 га: сад, ягідник, природний сінокіс, ставок, орна земля. Для роботи гуртків зоолого-тваринницького відділу організовано кролеферму, птахоферму, пасіку, куток живої природи.

З роками започатковувались нові напрямки юннатівської роботи, змінювалась дислокація станції Юних натуралістів та назва.

У 1992 р. станція юних натуралістів перейменована в обласний еколого-натуралістичний центр дітей та юнацтва за наказом управління освіти №28 від 30.01.1992р.

У 2002р. розпорядженням обласної ради від 16.01.2002р № 6 заклад названий Чернівецьким обласним еколого-натуралістичним центром дітей та юнацтва, а з 2007 р. став комунальним закладом «Чернівецький обласний центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді» (Рішення ХІІІ сесії У скликання Чернівецької обласної ради №149-13/07 від 07.06.07 р.).

З 1992 р. директором призначена Головченко Людмила Юріївна, яка працює на даній посаді до цього часу.

На сьогоднішній день у центрі діють 2 відділи: екологічного виховання з лабораторією квітництва та фітодизайну (завідувач – Задобрівська Л.О.) і природничий з лабораторією зоології та тваринництва (завідувач – Головченко В.В.).

Обласний центр координує діяльність двох районних еколого-натуралістичних центрів, одного міського та 10 комплексних районних позашкільних закладів щодо організації діяльності напрямку.

Координаційно-методична робота проводиться через організацію семінарів, нарад, зустрічей, консультацій, через інформаційно-методичні листи, накази, рекомендації.

КЗ ЧОЦЕНТУМ  взяв участь у розробці Регіональної концепції екологічної освіти і виховання Чернівецької області.

У 2011/12 н.р. колектив Центру нагороджений Почесною грамотою Кабінету Міністрів України за вагомий внесок у справу охорони навколишнього природного середовища, активну науково-дослідницьку діяльність та популяризацію еколого-натуралістичних знань серед учнівської молоді.

6 педагогів закладу – відмінники освіти України, 5 педагогів нагороджені нагрудним знаком «Василь Сухомлинський», 2 – нагороджені нагрудним знаком «Софія Русова».

За вагомий внесок у справу охорони навколишнього природного середовища, активну науково-дослідницьку діяльність та популяризацію еколого-натуралістичних знань серед учнівської молоді КЗ ЧОЦЕНТУМ та педагогічні працівники нагороджений різними відзнаками:

  • Почесною грамотою Верховної Ради України,
  • Почесною грамотою Міністерства України у справах сім’ї, молоді і спорту,
  • Грамотами Національної Академії педагогічних наук,
  • Грамотами Національного еколого-натуралістичного центру,
  • Дипломами інституту проблем виховання Національної Академії педагогічних наук України.

За результатами діяльності у  Центр неодноразово ставав переможцем Всеукраїнського відкритого рейтингу якості позашкільної освіти «Золота когорта позашкільників», отримав диплом Національного еколого-натуралістичного центру України як заклад-новатор. На виставці-презентації педагогічних ідей та технологій «Сучасна позашкільна освіта – 2015» закладу надано почесне звання «Лідер сучасної позашкільної освіти». Міжнародний благодійний Фонд «Україна 3000» визнав Центр дипломантом VІІІ Всеукраїнського конкурсу благодійних проектів «Добро починається з тебе».

Заклад працює над реалізацією ряду проблем: поглибленням змісту та урізноманітненням позашкільної екологічної освіти і виховання; розвитком творчих здібностей учнів; залученням їх до практичної природоохоронної та трудової діяльності; вихованням екологічної культури.

Кожного навчального року позашкільною еколого-натуралістичною освітою і вихованням у КЗ ЧОЦЕНТУМ охоплено понад 1000 вихованців.

Педагогічний колектив центру здійснює постійний пошук і впровадження нетрадиційних методик навчання і виховання, а саме:

  • Школа раннього розвитку;
  • Еколекторій «Природа – наш дім» для учнів молодших класів;
  • Очно- заочна біологічна школа для учнів сільських шкіл;
  • Громадська організація «Чернівецьке обласне дитяче екологічне товариство «Паросток».

До роботи в об’єднаннях КЗ ЧОЦЕНТУМ залучені діти від дошкільного до старшого шкільного віку,

Творче об’єднання «Школа раннього розвитку» створене для дітей дошкільного віку, зміст якого полягає у розкритті перед дітьми багатогранної цінності природи через засвоєння  курсів:  «Веселий букварик», «Основи здоров’я».  «Світ навколо тебе»,  «Логічні ігри»,  «Англійська мова»,  «Умілі ручки» (програми авторські затверджені науково-методичною радою Чернівецького інституту післядипломної педагогічної освіти).

Початковою ланкою формування екологічної культури, екологічного мислення, засвоєння екологічних знань у звітному році були учні молодших класів. Для учнів молодшого шкільного віку продовжував свою діяльність еколекторій «Природа – наш дім» за авторською програмою, вихідною основою якої є емоційно-образне сприймання навколишнього світу.

В гуртках центру здійснюється найбільш наближена підготовка учнів до майбутньої трудової, наукової діяльності в галузях екології, біології, сільського господарства, квітництва тощо. Учням надаються не лише знання, але й уміння адаптуватись до соціальних умов, що постійно змінюються. В основу навчання покладено особистісно-орієнтований підхід, який допомагає реалізувати інтелектуальні здібності учнів, вибрати майбутню професію.

Здійсненню професійної орієнтації, формуванню якостей діяльнісно-практичної сфери особистості, вихованню потреби в праці, усвідомленню творчого ставлення до неї у учнів сприяють в першу чергу заняття в гуртках «Юні бджолярі», «Любителі домашніх тварин»,  «Юні квітникарі», «Квітникарі-аранжувальники», «Флористика та фітодизайн інтер’єру», «Лікарські рослини» тощо.

Ефективною формою партнерської роботи щодо розвитку творчої особистості є виїзна очно-заочна біологічна школа, яка забезпечує потребу учнівської молоді, зокрема сільської, в здобутті знань, умінь і навичок у галузі природничих наук, створює умови для виявлення обдарованих та талановитих дітей, залучає їх до поглибленого вивчення природничих наук, науково-дослідницьких і експериментальних робіт, сприяє вибору майбутньої професії.

Її завданнями є:

  • організація навчальної діяльності обдарованих дітей сільської місцевості за поглибленими програмами, розвиваючими методиками;
  • ознайомлення учнів з основами теоретичних та прикладних знань про особливості сучасного наукового біологічного дослідження, виховання у них якостей натураліста-дослідника та природознавця.
  • формування нестандартного типу мислення;
  • виховання активно, духовно багатої особистості;
  • формування потреби до розвитку та саморозвитку.

ОЗБШ реалізує навчальну діяльність для учнів середнього та старшого шкільного віку у секціях «Ботаніка», «Зоологія», «Екологія», «Квітництво».  З 2016/17 навчального року до них додалася «Індивідуальна робота еколого-біологічного напряму з обдарованими дітьми».

Впродовж вивчення курсів у секціях учні знайомляться з організаційними та методичними засадами науково-дослідної роботи; набувають вміння працювати з джерелами монографічної та періодичної наукової літератури, планувати й аналізувати результати досліджень, представляти їх у вигляді реферату та доповіді. Вони вчаться вести польові щоденники, журнали реєстрації проб та лабораторні журнали, здійснювати спостереження у природі, а також аналізувати й узагальнювати їх результати. Паралельно учні виконують індивідуальні та групові навчально-дослідницькі роботи.

Серед чинників стимулювання пізнавального інтересу вихованців Чернівецького ОЦЕНТУМ неабияку роль відіграють  власноруч виконані досліди, спостереження, проведені на навчально-дослідній земельній ділянці, в процесі яких  успішно реалізується принцип зв’язку навчання з життям, розвивається ініціатива, самостійність, інтерес юннатів до різних галузей сільськогосподарського виробництва.

Навчально-дослідницька та експериментальна робота на навчально-дослідній земельній ділянці, куточку живої природи, міні-фермі Центру здійснюється із застосуванням проблемно-пошукового методу. Ця педагогічна технологія передбачає діяльнісність, співпрацю вихованців та педагогів, актуалізацію суб’єктивної позиції дитини у педагогічному процесі, взаємозв’язок педагогічного процесу з навколишнім світом.

У навчальному процесі приділяється значна увага щодо громадянського та патріотичного виховання гуртківців.

Національно-патріотичне виховання на заняттях усіх об’єднань тісно пов’язано з пізнавальною діяльністю вихованців, зміст і методи якої безпосередньо впливають на реалізацію виховних завдань. Природа є потужним фактором виховання поваги й любові до своєї Батьківщини, могутнім засобом виховання в дітей цінностних ставлень, моральних якостей, насамперед національної свідомості.

На заняттях керівники гуртків створюють умови для формування у гуртківців почуття гордості за свою Батьківщину. Використання краєзнавчого матеріалу підводить гуртківців до глибшого розуміння навколишнього середовища і сприяє пробудженню поваги і любові до того місця, де вони народились і виросли.

З  метою формуються у вихованців почуття любові до природи, рідного краю у навчальний процес усіх об’єднань введено пізнавальні тематичні екскурсії в парк, в ліс, на берег озера чи річки, які збагачують духовне життя учнів, стимулюють бажання більше побачити, більше зробити для збереження природного середовища.

Позитивний досвід виховання  людини-громадянина, людини-патріота, основними рисами якої є національна самосвідомість, почуття любові до своєї Батьківщини, шанобливе ставлення до народних традицій, звичаїв, обрядів, як ланки, що визначає духовну єдність поколінь, почуття громадянської й соціальної відповідальності, бажання поліпшити умови життя в рідній місцевості спостерігається в гуртках «Екологічна культура».

Значна увага приділяється питанню вивчення історії та народних традицій  в гуртках «Юні квітникарі», «Квітникарі аранжувальники», «Господарочки», «Юні бджолярі». Саме в цих гуртках найкраще здійснюється трудове виховання, яке має важливе значення в умовах нових суспільних відносин і провідним завданням якого є соціалізація особистості, вироблення активної позиції у набутті трудових навичок.

Широко здійснюється патріотичне виховання на заняттях очно-заочної біологічної школи шляхом  формування в слухачів знань, та уявлень про досягнення нашої країни в галузі науки, адже багато видатних вчених прославили  Україну. При цьому підкреслюється їхня приналежність до України, звертається увага на внесок української науки в розвиток світової біологічної, хімічної науки.

В закладі діють постійні фотовиставки «Одна єдина соборна Україна», «Вони захищають Україну», «Революція гідності» та «Книга пам’яті Чернівецької області»,  світлини яких відображають патріотів Буковини, рідних і знайомих, які знаходяться в зоні АТО або віддали своє життя за мир і спокій в державі.

Інформаційно-методична діяльність методичної служби КЗЧОЦЕНТУМ направлена на постійне формування банку інформаційно-методичної, нормативно-правової, науково-методичної, психолого-педагогічної інформації.

Налагоджена система інформаційно-аналітичної роботи сприяє ефективному використанню зібраних матеріалів у практичній роботі, допомагає педагогам орієнтуватись в методичних надбаннях.

         Особлива увага в КЗ ЧОЦЕНТУМ приділялась роботі мережі інформаційно-комунікаційного обслуговування – наявний свій сайт, як багатоцільовий ресурс (http://www.chocentum.com.ua/).

З метою вивчення форм і методів реалізації пріоритетних напрямів еколого-натуралістичної роботи, надання методичної допомоги, оновлення змісту позашкільної освіти та виховання, підвищення творчої майстерності педагогів, виявлення та розповсюдження нових педагогічних технологій, ефективних форм і методів роботи з дітьми, підготовки експедиційно-польових зборів, семінарів-практикумів, тренінгів, педпрацівниками КЗ ЧОЦЕНТУМ здійснюються виїзди в школи та позашкільні заклади, надаються консультації та методичні рекомендації. Методистами центру надається певна допомога вчителям біології з питань організації дослідницької роботи на навчально-дослідних ділянках, роботи шкільних лісництв, проведення масових та практичних природоохоронних акцій; брали участь у семінарах та зустрічах за круглим столом з директорами позашкільних районних закладів, заступниками директорів загальноосвітніх шкіл, завідуючими методоб’єднань вчителів біології тощо.

Сучасна економічна, геополітична та екологічна ситуація вимагає генерації прогресивних, наукових ідей, ефективних технологічних рішень та пошуку шляхів практичного використання наукових досягнень, що потребує підготовки висококваліфікованих кадрів. З цією метою КЗ ЧОЦЕНТУМ спільно з кафедрою екології та біомоніторингу Інституту біології, хімії та біоресурсів Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича, за підтримки Відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні та Німецької асоціації випускників Програми Фулбрайта (The German Fulbright Alumni Association) реалізовує з 2013 року багаторічний науково-освітній проект «Етноекологічні особливості та дослідження екологічного стану Буковини».

Педагоги закладу пишаються відзнаками всеукраїнського рівня за 2016/2017 навчальний рік:

  • грамотою переможця у всеукраїнській акції «День зустрічі птахів» (номінація «Найкращий організатор біологічних свят»);
  • грамотою НЕНЦ за організацію та проведення Всеукраїнської виставки-конкурсу “Український сувенір”;
  • грамотою НЕНЦ за участь у Міжнародному конкурсі «Календар Globe»;
  • подякою НЕНЦ за проведену роботу по залученню учнівської молоді до практичної природоохоронної роботи по збереженню фіторізноманіття у Всеукраїнському конкурсі школярів та учнівської молоді «Вчимося заповідувати – ІV етап»;
  • подякою НЕНЦ за проведену організаційну роботу по залученню школярів до активної участі у Всеукраїнському еколого-натуралістичному поході «Біощит»;
  • подякою НЕНЦ у Всеукраїнському конкурсі «Квітуча Україна».

e-meil: kzchocentum@ukr.net

Поділитися