У засіданні взяли участь педагоги екоцентру та керівники гуртків ЗОЕНЦ з Іршавського та Хустського районів, які працювали в онлайн-режимі методом відеоконференцзв’язку з використанням платформи Zoom. Про формування пізнавальної компетентності в юннатів при розкритті теми „Різноманітність рослинного світу та його охорона” на занятті гуртка „Юні охоронці природи” розповіла О. П. Стрічко, керівниця згаданого гуртка, методистка відділу екології та природоохоронної роботи. Виступаюча дала визначення, що таке біорізноманіття, охарактеризувала лісистість України, звернула увагу на антропічний вплив людини на рослинність лісів. Також ознайомила з основними документами, у яких розміщені: матеріали про сучасний стан рідкісних і таких, що знаходяться під загрозою зникнення, видів живих організмів (Червона книга України); а також з розробками охоронних заходів щодо збереження та відтворення рідкісних видів (Зелена книга України. Ліси).
Потім Оксана Стрічко зупинилась на нестандартних заняттях, які формують пізнавальну компетентність у вихованців гуртка „Юні охоронці природи”. Це участь у всеукраїнських природоохоронних акціях, зокрема, „Годівничка”, під час якої юннати підгодовують птахів та розвішують годівнички, виготовлені власними руками з побутових відходів.
А, беручи участь в акціях з прибирання території у Боздоському парку, вчаться не забруднювати навколишнє середовище, оберігати та любити природу.
Ще юннати набувають практичних навичок на навчально-дослідній земельній ділянці в ЗОЕНЦ, де висаджують рослини, підживлюють та розрихлюють ґрунт, прополюють їх від бур‛янів та спостерігають за ростом.
Однією з дієвих форм є і участь юннатів у екскурсіях, що сприяє розвитку в дітей спостережливості та вміння порівнювати об’єкти. Буваючи в природі, вихованці здобувають навички збору гербарного матеріалу, вчаться розпізнавати рослини і милуються їх красою.
Ю. С. Курак, керівниця гуртків відділу екології та природоохоронної роботи, охарактеризувала, як формується професійна компетентність юних лісівників при вивченні розділу „Догляд за лісом”. Тут чільне місце посіло формування професійної компетентності через дослідницько-експериментальну роботу та практичні заняття, що дає можливість юннатам виробляти певні трудові навички та вміння вирішувати низку екологічних завдань.
Як приклад, юні лісівники вчилися розмножувати хвойні та вічнозелені рослини методом живцювання. Під час дослідницько – практичної роботи юннати показували свої здобуті знання та проявляли професійні здібності лісівника і природоохоронця.
Завершила лісівничу тему С. В. Бошко, керівниця гуртків з Хустського району. Вона більш детально розповіла про здобуття юннатами практичних навичок з розмноження лісових дерев та кущів на заняттях гуртка „Юні лісівники”. Розповідаючи, чим дерева відрізняються від інших рослин, виступаюча ознайомила присутніх з цікавинками про дерева України. Наприклад, дерево-велетень – модрина європейська висотою 54 метри, знаходиться у Рахові Закарпатської області. А найменше – верба туполиста висотою до 15 сантиметрів, зростає в горах.
Далі Світлана Бошко перейшла до найефективніших способів розмноження дерев та кущів: розмноження живцями, вегетативне та спорами.
Крім того, щоб виховувати у дітей любов до природи, зокрема, лісу, С. Бошко проводить на заняттях анкетування, вікторини, розгадування кросвордів, де юннати показують свої здобуті знання про ліс і висловлюють міркування з приводу ставлення до зеленого друга та його проблем.
Практичні навички здобувають гуртківці і, здійснюючи навчально-пізнавальні подорожі до лісу та, висаджуючи дерева.
Підсумовуючи продемонстровані презентації, заступник директора з навчально-виховної та методичної роботи В. Ю. Кузьма відзначив повноту розкриття тем та їх методичну спрямованість.
Проте, були і зауваження щодо подачі матеріалу Л. Бокій, завідувачка відділу інформаційно-методичної роботи. Вона сказала, що у запропонованих презентаціях відчувалось бажання заповнювати один слайд занадто великим обсягом інформації. Також варто ключові пункти змісту виступу відображати по одному на кожному окремому слайді, який обов`язково повинен мати заголовок. Неприпустимо розміщувати на слайді багато дрібного тексту і друкувати дослівно все, що маєте намір сказати словами. Іще необхідно максимально скорочувати довжину речень, відмовитися від складних граматичних конструкцій, текст у презентації має бути простим, лаконічним, таким, що нагадує тези.
На онлайн-засіданні Людмила Бокій оглянула та проаналізувала наповнення сайту ЗОЕНЦ та фахової періодики.
Учасників засідання з правилами протипожежної безпеки ознайомив інженер з охорони праці Валерій Білоус.
Завершуючи онлайн-засідання методичного дня, директор ЗОЕНЦ Олександр Геревич також позитивно відмітив доповіді й мультимедійні презентації виступаючих. Поінформував колег із змістом листів та наказів, що надійшли з департаменту освіти і науки ОДА, Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді. Наголосив на дотриманні педагогами вимог щодо освітнього процесу в умовах карантину. Враховуючи, що незабаром завершується перше півріччя навчального року і календарний рік, побажав всім колегам, їхнім родинам міцного здоров’я та подальших вагомих успіхів у нашій роботі на благо дітей і охорони природи.
Людмила БОКІЙ, завідувачка відділу інформаційно-методичної роботи ЗОЕНЦ