В нинішньому 2021 році виповнюється 140 років з того часу, як у старовинному наддністрянському селі Вільховець, одному із найдавніших поселень Поділля, у 1881 році був заснований заклад освіти – однокласне початкове народне училище, яке підвідомчо належало Міністерству народної освіти Російської імперії. До цього окремих вільховецьких дітей навчав сільський дяк у власній хаті, а про те, як і чого вони навчалися, ми вже можемо лише здогадуватися.
Навчання учнів у цьому міністерському однокласному початковому народному училищі тривало 4 роки, а клас ділився на 4 групи. Четверта (випускна) група складала екзамени. Писати і читати учнів усіх чотирьох груп класу навчав лише один вчитель. Більш детально про наступну історію школи з її сумними і яскравими сторінками шкільного життя, етапи розвитку освіти у Вільхівці, яку здобували тут покоління місцевих дітей та діти з ряду навколишніх сіл, можна довідатися на сайті Департаменту освіти і науки Хмельницької ОДА за посиланням: http://osvita.adm-km.gov.ua/?p=11585.
Нинішня Вільховецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів з 1 вересня 2013 року носить ім’я Федора Степановича Бацури, відомого подільського педагога-натураліста, новатора освіти й ентузіаста юннатівської роботи, який сповідував комплексний підхід у навчанні і вихованні дітей сільської школи у 40-70- х роках минулого століття та досяг високих результатів педагогічної праці, раціонально поєднуючи уроки біології з гуртковою юннатівською роботою, дослідництвом, творчим експериментуванням та працею сільських дітей на учнівських навчально-дослідних земельних ділянках.
На сучасному етапі діяльності педколектив Вільховецької ЗОШ продовжує практику знаменитого подільського педагога-новатора, а школа є базовим закладом освіти в регіоні з питань вивчення сучасних методів викладання біології і організації дослідницько-натуралістичної роботи учнів.
Тут функціонують кабінет біології, гуртки «Юний садівник» та «Юний квітникар». Дитяча дослідницька робота на ділянках, клумбах, у шкільному дендропарку є важливим складовим елементом навчання та екологічного виховання. В 2020-2021 навчальному році вихованцями гуртків «Юні квітникарі» та «Юні садівники» посаджено 120 дерев (ялини, сосни, берези, піхти, горобина, оцтове дерево), кущів (калина, жасмин, вейгела).
Педагогічний колектив підтримує на високому рівні навчально-методичну та організаційно-масову роботу закладу, здійснює ефективну співпрацю з Хмельницькими ОІППО, ОЕНЦУМ і іншими обласними профільними закладами позашкільної освіти, Національним еколого-натуралістичним центром учнівської молоді МОН України, закладами вищої освіти Хмельниччини та інших областей України, забезпечує реалізацію спільних з науковцями освітніх проектів, проведення тематичних науково-освітніх і методичних заходів для педагогів регіону на базі школи.
Учитель біології і хімії передає досвід школи на обласних науково-практичних конференціях, педагогічних читаннях «Стратегія виховання учнівської молоді в умовах реформи освіти в Україні» (2016р.), «Екологічне виховання на уроках хімії» (2017р.), семінарі учителів біології та хімії Новоушицького району «Компетентнісний підхід до реалізації екологічного виховання на уроках хімії і біології та у позаурочний час» (2017 р.).
В закладі щорічно проводяться тижні біології й інших навчальних предметів, різноманітні масові навчально-виховні заходи національно-патріотичного, краєзнавчого та екологічного спрямування, діє змінна виставка плакатів на родинну, природничо-краєзнавчу й інші тематики.
Щорічно у квітні проводиться екологічний місячник, заходи якого спрямовані на поліпшення стану довкілля, екологічної безпеки і сталого розвитку, формування в учнів екологічної свідомості, світогляду й культури.
Учнівська команда юних аграріїв шкільної УВБ – учасник Всеукраїнського фестивалю «Україна – сад». У 2017 році команду відзначено Диплом ІІІ ступеню та Грамотою ХІ Всеукраїнського зльоту учнівських виробничих бригад, трудових аграрних об’єднань і трудових загонів. У 2019 році вона увійшла до складу переможців ІІ (фінального) етапу Всеукраїнського зльоту учнівських виробничих бригад, трудових аграрних об’єднань закладів загальної середньої та позашкільної освіти і нагороджена Дипломом ІІ ступеню. В 2020 році, виконуючи карантинні обмеження, їх команда уже презентувала на Зльоті столичному журі свої аграрні напрацювання в режимі он-лайн і здобула ІІІ місце й Диплом ІІІ ступеню в конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт у секції «Садівництво».
Детальніше про шкільне життя, напрямки роботи 140-річної школи, аспекти освітнього процесу й упровадження учителями різних новацій, досягнення творчої праці педагогічного колективу та здобутки на ниві навчання й праці вільховецьких учнів і юннатів див. Офіційний сайт Вільховецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів імені Федора Степановича Бацури за посиланням: http://vilhovets-school.edukit.km.ua/.
Варто відзначити, що лише в останнє десятиліття за досягнуті успіхи в науково-педагогічній діяльності, навчально-виховній, профорієнтаційній та юннатівській роботі зокрема, колектив школи нагороджений:
– Почесною грамотою Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України й ЦК профспілки працівників освіти і науки України в 2011 році (2012 р.);
– Грамотою Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації (2013 р.);
– Грамотою Хмельницької обласної ради (2013, 2021 рр.);
– Грамотою Інститут проблем виховання Національної АПН України та Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді МОН України (2020 р.);
– Грамотою Хмельницького обласного ІППО (2021 р.).
Відзнаки за працю стимулюють колектив працювати ще краще. Однак, демографічна ситуація в селі й навколишніх селах, як і в усьому наддністрянському краї, невмолимо змінюється не на краще.
Якщо півстоліття тому, у Вільхівці навчалося понад півтисячі учнів, кожен з яких проходив юннатівську школу, то в нинішньому 2020-2021 навчальному році в 11 класах Вільховецької ЗОШ І-ІІІ ступенів імені Ф.С.Бацури навчаються лише 136 учнів, а освітній процес забезпечують 18 вчителів, які щодня бачать та відчувають на собі проблемність місцевих освітянських перспектив і не зважаючи на них, продовжують сумлінно, професійно й результативно працювати, з оптимізмом дивляться на реалії сьогодення і сподіваються на краще майбутнє.