Найкраще відчути природу, глибше її пізнати і вивчити можна при тісному контакті з нею, що досягається під час прогулянок, екскурсій, експедицій, практичних природоохоронних дій. Саме такі форми роботи найбільш результативні у веденні навчального процесу та вихованні громадянина з високим почуттям любові і відповідальності за природні багатства своєї країни. З метою досконало вивчити ці форми проведення навчально-виховної діяльності, ознайомитись з досвідом колег, екскурсійними можливостями мальовничих куточків нашої країни та заповідних територій, у вересні 2017 року Чернівецький обласний центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді започаткував регулярне проведення семінару-практикуму «Екскурсійна педагогіка в позашкільній та позакласній роботі еколого-натуралістичного напряму».
Перший семінар-практикум відбувся на території Національного природного парку «Хотинський». Учасники заходу ознайомились з маршрутами екологічної стежини парку, з діяльністю еколого-просвітницького центру «Лелеченька» Рукшинської ЗОШ, з цікавими відкриттями буковинських спелеологів, відвідавши фотовиставку «Підземна Буковина» кандидата географічних наук В.П.Коржика, .
20 вересня 2018 року захід відбувся на території Національного природного парку «Вижницький». Педагоги ознайомилися з методикою проведення екскурсійного заняття на прикладі екскурсії за еколого-туристичним маршрутом «Урочище «Стіжок», взяли участь в експрес-практикумах по організації флористичних і фауністичних досліджень.
У 2019 році учасників семінар-практикуму гостинно зустрів Волинський обласний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді. Обмін напрацюваннями колег, екскурсії до «Волинського лісового селекційно-насіннєвого центру”, до Луцького зоопарку, історичних пам’яток Волині — залишились приємними спогадами і використовуються в щоденній роботі.
У зв’язку з пандемією семінар-практикум 2020 р. проходив у режимі онлайн. Захід проводився Чернівецьким ОЦЕНТУМ спільно з НПП «Черемоський». Учасникам було презентовано Національний парк, 3 екологічні стежини та 5 екологічних маршрутів.
Цього року, 20 травня, в режимі онлайн, відбувся семінар-практикум організований Чернівецьким та Закарпатським обласними центрами еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді. В його роботі взяли участь керівники гуртків еколого-натуралістичного профілю, педагоги закладів позашкільної та загальної освіти.
Чернівецький та Закарпатський обласні центри еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді результативно співпрацюють декілька десятків років, тому приємним моментом зустрічі були спогади про спільні реалізовані проєкти, здобуті результати співпраці.
Відкрила семінар-практикум директор КЗ ЧОЦЕНТУМ Людмила Юріївна Головченко, з вітальним словом до учасників заходу звернувся директор Закарпатського ОЕНЦУМ Олександр Васильович Геревич.
Колеги з Закарпаття поділились досвідом проведення комплексних екологічних експедицій, польових практик, профільних наметових таборів, оглядових та тематичних екскурсій, які як і інші виїзні форми екологічної освіти мають для їх закладу пріорітетне значення. Разом з тим, ознайомили з цікавими природними об’єктами Карпатського біосферного заповідника, Національного природного парку «Синевир», екологопросвітницькою та природоохоронною роботою Хустського еколого-туристичного центру в Долині нарцисів.
В підтвердження сказаного колегам продемонстровано відеоматеріали виготовлені екологічною відео студією „Дивосвіт”: „Моє чудове Закарпаття”, „ Квітка з легенди”, „Подорож у долину вовків і не тільки…”, „Подорож на перевал Німчич”, „Ойкосу – 15”.
Семінар-практикум «Екскурсійна педагогіка в позашкільній та позакласній роботі еколого-натуралістичного напряму», проведений нашими центрами, ще раз зауважив, яке вагоме значення в освітньому процесі закладів освіти мають екскурсії та інші виїзні форми екологічного та патріотичного виховання. Їх не можуть замінити ні гарно ілюстровані книги, ні фільми, телепередачі, інтернет інформації тощо. Адже саме візуальне спостереження за конкретними об’єктами природи, різними біотопами, рослинним і тваринним світом, дають поліфонічний емоційний і змістовний вплив на свідомість дитини, збагачують новими поглибленими знаннями про той чи інший об’єкт та явища в природі.