З метою підтримки та розвитку еколого-натуралістичного напряму позашкільної освіти в регіоні в умовах децентралізації, до Всесвітнього дня екологічних знань Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді Міністерства освіти і науки України та комунальний заклад освіти “Обласний еколого-натуралістичний центр дітей та учнівської молоді” Дніпропетровської обласної ради (далі – КЗО “ОЕНЦДУМ”) 21 квітня поточного року провели Всеукраїнський телеміст (у форматі відеоконференцзв’язку) за темою “Формування освітнього простору еколого-натуралістичного напряму як системної трансформації закладів позашкільної освіти Дніпропетровської області в умовах діяльності об’єднаних територіальних громад”.
Участь в заході взяли 65 представників об’єднаних територіальних громад Дніпропетровської області, відповідальних за питання освіти, педагогічних працівників закладів позашкільної еколого-натуралістичної освіти, вчителів біології закладів загальної середньої освіти. До телемосту підключилися також колективи профільних ЗПО Волинської, Закарпатської, Житомирської, Сумської, Тернопільської областей.
Захід відкрив Юрій Педан, директор КЗО “ОЕНЦДУМ”, який ознайомив учасників з темою, метою і планом проведення телемосту.
З питанням функціонування та системної трансформації мережі закладів позашкільної освіти еколого-натуралістичного напряму в умовах територіальних громад виступив Вербицький Володимир Валентинович, директор Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді МОН України, доктор педагогічних наук, професор.
Він наголосив на провідній ролі закладів позашкільної освіти в освітньому просторі України, висловив занепокоєння процесом руйнації позашкільних, в першу чергу профільних, закладів, який за останні роки відбувається на місцях внаслідок процесів децентралізації. Стосовно Дніпропетровської області, доповідач зауважив, що дніпропетровське позашкілля має надзвичайно потужні наукові дослідження вихованців, в тому числі на міжнародному рівні, впроваджує в життя інженерно новий підхід до розвитку освітньої діяльності в сучасних умовах.
Негативні тенденції щодо ліквідації та об’єднання профільних ЗПО в області, які відбулися за останній рік, в певній мірі позначаться на зменшенні охоплення позашкільною еколого-натуралістичною освітою дітей всіх вікових рівнів, задоволенні їхніх культурно-освітніх потреб, а також потреб у професійному самовизначенні і творчій самореалізації.
Адміністрацією Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді були запрошені до участі в телемості представники Міністерства освіти і науки України.
Сальков Віктор Васильович, в.о. керівника експертної групи з питань позашкільної та інклюзивної освіти Директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН України, доповів, що в останній час на місцях відбуваються негативні метаморфози в позашкільній освіті. Він зазначив, що, враховуючи досвід інших країн, треба зробити висновки, що саме заклади позашкільної освіти виконують важливу соціальну функцію щодо залучення дітей та молоді до змістовного дозвілля та превентивну функцію стосовно попередження злочинності серед підлітків. Він запевнив освітню аудиторію учасників телемосту у скорому виході нової редакції Закону України “Про позашкільну освіту”, який визначатиме діяльність закладів позашкільної освіти в найближчий час.
Алла Дмитрівна Середницька, начальник відділу позашкільної освіти та виховної роботи Директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН України. Вона зазначила, що з різних причин, в першу чергу через відсутність фінансування, об’єднані територіальні громади на місцях не бачать сенсу утримання закладів позашкільної освіти. На сьогодні Міністерство освіти і науки України шукає шляхи підтримки позашкільної освіти з боку держави. Вона закликала керівників відділів освіти громад робити аналіз діяльності освітніх закладів, не вдаватися до об’єднання профільних ЗПО в комплексні, бо фінансова економія при цьому є міфічною і в подальшому призведе до ще більших витрат.
Інноваційні форми роботи у формуванні екологічних компетентностей учнівської та студентської молоді в освітніх закладах територіальних громад висвітлила у своїй доповіді Остапчук Валентина Адамівна, директор Волинського обласного еколого-натуралістичного центру, яка з досвіду роботи закладу охарактеризувала можливості розвитку творчої співпраці з громадами з умовах сучасних суспільних викликів.
З питанням “Біла книга позашкілля Дніпропетровської області” виступив Юрій Педан, директор КЗО “ОЕНЦДУМ”, який провів аналітику в розвитку позашкільної екологічної освіти в області від часу її заснування і до сучасності і вона має негативну тенденцію. З 22 профільних ЗПО, які працювали в області в 1985 році, до 2020 року залишилося 11, а на початку 2021 року була ліквідована ще одна установа в Магдалинівському районі та об’єднана в якості відділу міської станції них техніків єдина в м.Дніпро станція юних натуралістів.
Працівники методичної служби КЗО “ОЕНЦДУМ” висвітлили основні напрями діяльності закладу в рамках організації співпраці з об’єднаними територіальними громадами та виступили перед учасниками телемосту з доповідями:
“Основні засади організації методичної діяльності за еколого-натуралістичним напрямом позашкільної освіти”;
“Творчі учнівські об’єднання еколого-натуралістичного профілю в освітньому просторі територіальних громад”;
“Організація роботи з творчо обдарованою молоддю в закладах освіти. Діяльність обласної Природничої школи учнівської молоді”;
“Реалізація основних напрямів роботи освітніх установ в галузі сільського, лісового господарства, озеленення та благоустрою”;
“Участь здобувачів освіти в екологічній та природоохоронній діяльності”.
Наприкінці телемосту з досвіду організації роботи закладів освіти за еколого-натуралістичним позашкільним напрямом в умовах територіальних громад виступили представники Слобожанської селищної ради, Богданівської сільської ради, Обухівської селищної ради, Солонянської сільської ради та Могилівської сільської ради, на базі якої з 2018 року відкрита і працює єдина в області філія КЗО “ОЕНЦДУМ” “Шафран”.
Підсумки телемосту підвів В.В. Вербицький, який зазначив, що заклади позашкільної освіти на сучасному етапі є самоцінними та самобутніми, а педагоги-позашкільники- це професійні коучінги та творці. Від їх діяльності в переважній більшості залежить майбутнє нашої країни, тому збереження і розвиток закладів позашкільної освіти є надважливим державним завданням.